Skip to main content.

02.12.2012 01:00 - První železniční trať světa bude elektrifikována

Železniční trať z Liverpoolu do Manchesteru nese mnohá prvenství. Byla navržena samotným Stephensonem, otevřena byla 15. září 1830. Byla první dvoukolejnou tratí mezi dvěma městy a jako první zavedla pro osobní dopravu pravidelné jízdní řády a jízdenky. Prvenství za elektrický provoz si však nepřičte. Sloupy elektrické trakce začaly podél trati vyrůstat až v tomto roce.

V rámci vládního programu modernizace současné elektrické trakce a elektrifikace nových tratí bude na této trati použito napětí 25 kV střídavého napětí na 50Hz. Tato trakce byla zvolena s ohledem na přínosy, možnosti současných tratí a možných ekonomických úspor a přínosů. V současné době je totiž elektrická trakce v Albionu naprosto roztříštěná.

V drátech lze najít 5 hodnot napětí. Britové se také vyžívají v napájení třetí kolejí, kterých mají pět typů. Třešničkou zůstávají dva stále funkční systémy napájení třetí a čtvrtou kolejí, kdy v případě jedné linky metra třetí, prostřední kolej, dává -210 V a vedlejší čtvrtá kolej poskytuje +420 V.

Ve výčtu není dalších 11 typů elektrického napájení, které již byly zrušeny a jež byly v několika případech používány desítky let.

Elektrifikace této trati má hlavní oříšek v několikamílovém rašeliništi, které je až šest metrů hluboké. Stephenson při stavbě trati použil dřevěné pláty, které byly na rašeliništi položeny v několika vrstvách „plovoucích“ raftů. Elektrifikace se však bude řešit pomocí pilotů a speciálního betonu.

První elektrická lokomotiva má po trati projet v poslední čtvrtině příštího roku.

Stephensonova Raketa

Stephensonova Rachejtle na elektrickou šťávu opravdu nelítala. Dílo s názvem Locomotive Engine, "The Rocket", 1830. Na obrázku je však Stephensonova lokomotiva Northumbrian. Na dílo vypršely všechna autorská práva. Publikováno v roce 1894. Zdroj: Wikipedia.

 Otevření tratě Liverpool - Manchester

Otevření tratě Liverpool - Manchester, inaugurační jízda. Autor A. B. Clayton, 1930. Public Domain, Zdroj: Wikipedia.

Monument Williama Huskissona

Současná podoba tratě. Monument Williama Huskissona na trati Liverpool - Manchester 9.10.2004. Autor Lmno; Licence GNU-FDL; Zdroj: Wikipedia.

 

Zdroj… | Kompletní výpis aktualit… | Autorem je Ondřej Pavlíček. | Napsat aktualitu… | Bookmark and Share

Další aktuality:

Tisíc fotek v naší galerii
08.09. | Galerie uživatelských fotek na našich stránkách přesáhla tisíc nahranýh…
Na trati Dolní Lipka - Hanušovice znovu vlakem
03.02. | České dráhy na žádost Pardubického kraje obnovily osobní železniční dopravu v úsecích Dolní Lipka…
ÖBB nakoupí 100 jednotek Desiro
31.01. | Rakouský státní dopravce ÖBB oznámil objednávku na sto jednotek Desiro ML firmy Siemens. Vel…
Skotsko chce novou rychlodráhu
16.11. | Skotská vláda zkoumá možnost propojení měst Glasgow a Edinburg. Trasa je navrhována nezávisle na …
Představen modernizovaný "Šinkanzen" N700A
28.09. | Středojaponská železniční společnost (Central Japan Railway Company, JR Central) představila mode…
Stadler testuje tramvaj se superkondenzátory
09.08. | Švýcarská lokomotivka Stadler ve spolupráci s dopravním podnikem města Ženevy začala testovat tra…
Talgo otevírá vagonku v Kazachstánu
05.01. | Dobře známá španělská firma "Patentes Talgo S.L." ve spolupráci s kazachstánským národn…
Finské dráhy mají zájem o lokomotivy Škoda
21.12. | Finské dráhy plánují na rok 2012 vypsat tendr na 80 lokomotiv, určených pro provoz v extrémních z…

Názory čtenářů k této aktualitě:

Jen přihlášení a registrovaní čtenáři mohou vkládat příspěvky.